بخشی از متن:
انستيتوي مركزي كر و لال ها كه به همت دكتر گلدستين در سال 1934 در آمريكا پايهگذاري گرديد يكي از مؤسساتي است كه طي ساليان دراز هزاران كودك كر را با تعليم صحيح بعنوان يك فرد مقيد به جامعه تحويل داده است.
جانتريسمي كلينيك كه توسط خانم اسپنسرتريسي در سال 1934 در ايالت كاليفرنياي آمريكا تأسيس يافت با هدايت و راهنمايي هزاران پدر و مادري كه فرزندان كرولال داشتهاد خدمت بزرگي به جامعه نموده است امروزه هزاران مدرسه مؤسسه .و كلينيك در سراسر جهان به خدمت اين گروه محروم از بعضي از مواهب زندگي مشغولند. افرادي كه روزگاري به علت جهل اجتماعي و اعتقادات خرافي، بندگان گناهكار و مطرود خداوند محسوب ميگيرديدند حال با ديدن تعليمات لازم نه تنها مراحل عالي دانش را ميپيمايند بلكه چون ديگر افراد بشر به جامعه و مردم خدمت ميكنند و جاي ارجمندي در جوامع مختلف احراز نمودهاند.
در اين قرن تعليم و تربيت كودكان كرولال به سراسر جهان راه يافت و از ثمره آن ميليونها كودك از نژادهاي مختلف برخودار گرديدند.
از سابقه تاريخي تعليم كودكان كرولال در ايران كهن اطلاع صحيحي در دست نيست تنها هاريپست در كتاب خود در مورد اينكه در ايران و مصر قديم نيز چون رم و يونان در تعليم كودكان كرولال كوشش گرديده است اشارهاي مينمايد. مدارك موجود در تعليم كودكان كرولال در ايران به سال 1933 مطابق با 1312 شمسي مربوط ميگردد. در آن تاريخ جبارباغچهبان كه از مهاجرين روسيه بود هنگامي كه در شهر تبريز كودكستاني را سرپرستي مينمود اقدام به تعليم چند كودك كرولال كرد كه بعدها منجر به ايجاد دبستان باغچهبان گرديد. عمل وي بعنوان بنيانگذار تعليم كودكان لال در ايران قابل تحسين است. در طي 30 سال 4 مدرسه ديگر در نقاط مختلف كشور بوجود آمد كه مدارس تبريز و اصفهان و آموزشگاه حرفهاي نظام مافي از آن جملهاند.
در سال 1959 ميلادي مطابق با 1338 شمسي كانون كرولالهاي ايران توسط خود افراد كرولال به ثبت رسيد و حمايت از كرولالها را در تمام مراحل اجتماعي به عهده گرفت. و بالاخره در سال 1965 ميلادي مطابق با 1344 شمسي مركز آموزش كودكان كرولال نيمروز دومين مدرشه كرولالها در شهر تهران بينانگذاري گرديد و از سال دوم تأسيس قسمتي جهت نگهداري داوطلبان ساير شهرستانها داير نمود و بدين ترتيب اولين پانسيون شبانهروزي كودكان كرولال در ايران تشكيل يافت.
جمعيت حمايت كودكان كرولال يكي ديگر از مؤسساني بود كه ...
فهرست مطالب:
تاريخ تعليم و تربيت كرولالها در جهان و ايران
روشهاي آموزش و پرورش دانشآموزان کرولال
آموزش شنوایی
گفتارخواني با لبخواني
صحبت با حركات انگشتان دست (اشاره)
تشريح وفيزيولوژي دستگاه شنوايي
گوش خارجی
گوش میانی
پرده صماخ
شیپور استاش
استخوانهای سه گانه
گوش داخلی
علل و انواع کرولالي
کرولالي انتقالي
کرولالي ادراك يا عصبي
نظريههاي مختلف در رشد زمان
نظریه پیاژه
نظریه اسکینر
نظریه بندورا
نظریه چوسکی
تئوري مربوط به رغبت يا علاقه
پيشينه تحقيق
رغبتهای اظهار شده،؛تست شده و سیاهه شده
منابع